قوانین چاپ افست، ۵ نکته مهم برای چاپ بی نقص پروژه‌های چاپی

قوانین چاپ افست

قوانین چاپ افست رویه‌ها و پروتکل‌هایی هستند که با رعایت آنها می توانیم انتظار یک چاپ بی نقص را داشته باشیم. این پروسه از زمان طراحی یک پروژه شروع و تا زمان تحویل چاپ از چاپخانه ادامه دارد. قوانین چاپ افست از دل هزاران مشکل در چاپ افست، راهکار‌های رفع آنها و تجارب بزرگان چاپ در این زمینه جمع آوری شده است. شما با رعایت این نکات می‌توانید یک پروسه بی نقص چاپی را تحویل مشتریان خود دهید.

۱- ابعاد استاندارد کار چاپی از جمله مهمترین قوانین چاپ افست

قبل از شروع طراحی گرافیکی هر پروژه مثل طراحی کاتالوگ و بروشور و به منظور انتخاب سایز استاندارد باید انواع قطع کاغذ در چاپ افست را بدانیم. ابعاد کاغذ بر اساس ابعاد دستگاه چاپ به دسته بندی‌های مختلف تقسیم می‌شود.

 این تقسیم بندی بر اساس ابعاد دستگاه چاپ است. برای مثال بعضی از دستگاه‌ها کاغذ‌هایی به ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ را در خود جای می‌دهند و بعضی از دستگاه‌ها ابعاد کاغذ ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر. ابعاد کوچکتر نیز از نصف شدن این کاغذ‌ها شکل می‌گیرند.

ابعاد کاغذ شما ۴۵ در ۶۰ باشد اصطلاحا در چاپ افست به آن سایز 1.5 ورقی می‌گویند. منظور از ابعاد کاغذ ابعاد فرم چاپی شما می‌باشد نه ابعاد یک صفحه. شما در یک فرم ۴۵ در ۶۰ می‌توانید ۴ صفحه ۲۱ در ۲۹ سانتیمر قرار دهید.

با توجه به مثال بالا بهتر است در قدم اول ابعاد استاندارد طرح خود را بر اساس استاندارد‌های کاغذ تعیین کنید و بعد طراحی را شروع کنید.

قوانین چاپ افست

Dot Per Inch

۲- رزولوشن مناسب چاپ افست

روزولوشن همان DPI هست. DPI مخفف Dot Per Inch  (تعداد نقطه در اینچ) می‌باشد. هنگامی که در نرم افزار‌های گرافیک روی یک فایل زوم‌ می‌کنید پیکسل‌های آن تصویر را مشاهده می‌کنید. عدد DPI به تعداد پیکسل‌های انباشته شده در یک اینچ اشاره دارد. در چاپ افست عدد استاندارد DPI برای چاپ افست ۳۰۰ می‌باشد. یعنی میزان تراکم پیکسل‌ها در یک اینچ باید ۳۰۰ عدد باشد.

قوانین چاپ افست

مد رنگ CMYK

۳- انتخاب مد رنگ مناسب چاپ افست

مد رنگ RGB

مد رنگ RGB از آنالیز رنگ‌های نور خورشید بدست آمده است برای طراحی‌های مانیتوری مثل سایت‌ها، اپلیکشن‌ها، تدوین و… کاربرد دارد و در چاپ افست نباید از آن استفاده کرد. استفاده از این مد رنگ در چاپ افست باعث ایجاد رنگ‌های کدر و خسارت‌های جبران ناپذیر به پروژه‌های چاپی می‌شود.

مد رنگ CMYK

مد رنگ CMYK مخصوص چاپ افست است. در انواع پروژه‌های چاپی دیجیتال و افست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به صورت تقریبی رنگی که در مانیتور می‌بینید را با اندکی تفاوت در چاپ هم مشاهده می‌کنید. بهتر است برای انتخاب بهتر رنگ بعد از چاپ از کاتالوگ‌های رنگ پنتون استفاده کنید که در حین طراحی وضعیت رنگ بعد از چاپ را هم در لحظه مشاهده فرمایید.

قوانین چاپ افست

۴- اورپرینت یکی از مهمترین قوانین چاپ افست

اورپرینت یعنی همپوشانی رنگ‌ها در چاپ افست. وقتی که در چاپخانه یک طرح روی کاغذ چاپ می‌شود رنگ چاپی ترکیبی از ۴ رنگ چاپ می‌باشد. رنگ‌ها با ایجاد همپوشانی ترکیب‌های مختلفی از رنگ‌ها را ایجاد می‌کنند. در این روند هیچ مشکلی وجود ندارد. اما نوشته‌های مشکی نباید از ترکیب چهار رنگ باشد. اگر نوشته‌ها چهار رنگ باشند خوانایی آنها بسیار کمتر می‌شود. همچنین ممکن است جابجایی رنگ‌ها در نوشته‌های ریز دیده شود. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل نوشته‌ها باید اورپرینت باشند. برای اورپرینت کردن نوشته‌ها باید در قدم اول رنگ آنها را مشکی تک رنگ قرار دهیم (k=100) و بعد در هر نرم افزار تیک اور پرینت را فعال کنیم.

۵- ارسال خروجی استاندارد از فایل طراحی برای لیتوگرافی

پس از پایان پروسه طراحی باید از فایل گرافیکی خروجی استانداردی بگیریم. اولین قدم چک کردن ۴ مرحله قبلی هست که باید همه موارد طبق اصول گفته شده رعایت شده باشد. سپس هرچه آبجکت نوشته – TXT – داریم را باید از حالت نوشته خارج و به آبجکت تبدیل کنیم. در انتخاب فرمت هم پیشنهاد اول ما انتخاب فرمت PDF می‌باشد. فرمت PDF تنظیمات بسیار حرفه‌ایی برای چاپ استاندارد دارد. برای مثال می‌توانید تعریف کنید که در یک فایل چاپی تصاویر را ۳۰۰DPI، متون را ۶۰۰ DPI و تصاویر وکتور را با رزولوشن ۴۵۰ خروجی بگیرد. این فرمت بسیار فوق العاده می‌باشد اما در تنظیمات آن باید تبحر کافی را داشته باشید.

قوانین چاپ افست

انتخاب چاپخانه حرفه‌ایی برای چاپ افست

قوانین چاپ افست را برای شما بازگو کردیم. اما اگر همچنان به دنبال بهبود کیفیت پروژه‌های چاپی هستید باید یک چاپخانه حرفه‌ایی با تجهیزات به روز هم مد نظر داشته باشید. چاپخانه چاپ افست مهرسام چاپ از بروزترین خطوط چاپ افست کشور بهره می‌برد. در این چاپخانه شما می‌توانید انواع محصولات چاپی از جمله چاپ بروشور، چاپ کاتالوگ، چاپ ساک دستی، چاپ مجله تبلیغاتی را سفارش دهید.

استعلام قیمت فوری محصولات چاپی

یکی از مهمترین مشکلات مشتریان عدم شفافیت و طولانی بودن پروسه اخذ قیمت چاپ می‌باشد. مشاورین ما در مهرسام چاپ این مشکل را برای شما حل کرده‌اند. شما می توانید با مراجعه به صفحه تماس با ما و تماس با مشاورین ما در اسرع وقت قیمت چاپ و همچنین راهکارهای بهینه سازی قیمت از لحاظ اقتصادی را اخذ نماید. مهرسام چاپ یکی از بزرگترین تولید کنندگان سررسید سفارشی، تقویم رومیزی سفارشی، سررسید اروپایی، سررسید 1403 و تقویم رومیزی 1403 می باشد.

با عرض تشکر از وقتی که برای خواندن این مقاله صرف کردید. از شما تقاضا می‌کنم اگر سوالی در خصوص مطالب ارائه شده دارید درج بفرماید تا به آنها پاسخ دهیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
49 پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      خیلی از لطف و اعتماد شما ممنونیم و آرزوی همکاری مجدد با شما داریم جناب میرداودی عزیز

      پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      رضایت شما باعث افتخار ما هست در زمینه چاپ و انتخاب متریال همیشه به این فکر میکنیم که بهترین ها را به ارمغان آوریم.

      پاسخ
  1. کاظمی
    کاظمی گفته:

    سلام من یک سری جعبه میخوام برام بزنید جعبه بیسکویت میخوام شیک و جمع جور باشه فعلا ۵۰ عدد بعد تمدید میکنم

    پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      ممنون از لطف شما | همیشه تمام تلاشمان را در جهت رضایت شما خواهیم داشت و سعی میکنیم در چاپ افست بهترین عملکرد را داشته باشیم.

      پاسخ
  2. بهداد
    بهداد گفته:

    من یک سری جعبه برای فست فود میخوام جعبهدمقوایی محکم و بادوام وبه صورت عمده هم انجام میدین؟

    پاسخ
    • محمد ذاکری
      محمد ذاکری گفته:

      از شما خیلی ممنونم | همانطور که در باب اهمیت طراحی بسته بندی فرمودید به فرمایش شما این مورد را اضافه می کنم که در برندینگ هم تاثیر بسزایی دارد و مشتری را به انتخاب بسته بندی شما ترغیب می کند

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *